Font resize: Increase SizeDecrease SizeReset font to default
Recenze - Křídla vánoc

Křídla Vánoc jsou líbivá pohádka pro dospělé

Křídla vánocJeště než vstoupila Křídla Vánoc do kin, měla dlouhotrvající propagaci ze strany kapely Kryštof, jejíž frontman hraje ve snímku ústřední roli a která společně s Tomášem Klusem nazpívala pro film ústřední píseň, hit Cesta. Tímto krokem skupina bezesporu některé své fanoušky do kin nalákala. Vyvstává tak otázka, zda je film vhodný i pro někoho jiného než pro obdivovatele (no, spíš obdivovatelky) Richarda Krajča a fanoušky jeho kapely, kterým někdy stačí ke spokojenosti jen vidět Krajčův obličej, případně slyšet jeho hlas.

Krajčo ztvárnil ve filmu Tomáše, který pracuje jako optik v obchodním centru. Tam je právě v největším rozpuku předvánoční horečka. Je potřeba ocenit, že tvůrci se nesnažili Vánoce zidealizovat, zobrazují je naopak velmi reálně – se všemi stresy a honbou za levnými dárky. Přesně to vystihuje manažer obchodu v podání Davida Novotného, když říká: „Musej zkoupit celej nákupák! To zas bude reklamací. To zas bude nasranejch lidí.“

Podobně realistický je i pohled na Tomášův nezajímavý život, který zpestřují jen poměry s vdanými ženami a časté posezení na střeše obchoďáku s kolegy z práce. Pak ale nastává zlom a do příběhu vstupuje pohádková linka. Tomáš se totiž jednoho večera opije, pořeže a následně venku ve sněhu omdlí. Když se probere, jeho rána je zacelená a on je přesvědčen, že viděl anděla. Když se o svůj zážitek podělí s kamarády-kolegy, společně se nakonec rozhodnou nechat si od onoho anděla splnit nějaké přání.

Skrz tyto touhy lze výborně poznat všechny hlavní charaktery. Jakub Prachař v kostýmu zajíce si jakožto vystudovaný herec přeje najít nějaké lepší angažmá než to v obchodním centru. Táta od rodiny a věčně zaměstnaný muž si přeje jenom trochu klidu. Rebelka Nina, kterou ztvárnila Vica Kerekes, celou záležitost bojkotuje. A Tomáš si své přání nechává až do konce filmu pro sebe.

Jako by nebyl ze samotného setkání s andělem dostatečně v šoku, začne u sebe Tomáš navíc pozorovat speciální schopnost. Když totiž někoho chytne za ruce a podívá se mu do očí, vidí mu až do duše. To se mu ale nelíbí, a tak si najde věci, s nimiž jeho schopnost nefunguje – venku jsou to rukavice, vevnitř nosí vlastnoručně vylepšené brýle. To jen tak na vysvětlenou, proč má Krajčo na nose tu růžovou šílenost.

Mezitím ale životy všech postav pokračují dál a divák postupně nahlíží na jejich trable. Dostává přitom prostor, aby sám usoudil, zda jde o skutečné problémy, a možná aby si sáhl trochu do svědomí, zda i on sám se netrápí věcmi, které jsou vlastně malicherné. Tvůrci se navíc obejdou bez zbytečného moralizování, které by divákovi mohlo lézt na nervy.

Jsou tedy Křídla Vánoc spíš dramatem, nebo komedií? Pohádkou, nebo příběhem ze života? Ono se to vlastně nevylučuje. Křídla Vánoc jsou taková pohádka pro dospělé. Jsou jako život, který má někdy své těžší chvilky a jindy naopak momenty, kdy nám přijde pohádkový. Děj navíc zpestřuje svěží vánek v podobě několika vtipných scén nebo vydařené hudby. Tu Krajčo umně poskládal z písní od Charlie Straight, Airfare nebo Lenny.

Jedním z problémů českých filmů je, že jim často chybí hlavní myšlenka, o nějakém poslání ani nemluvě. Křídla Vánoc ji mají. A dokonce ani není pitomá. Jde jednoduše o to, že všichni neustále hledáme štěstí, ale někdy přitom stačí se jen pořádně rozhlédnout kolem sebe. A nebo si pouze uvědomit, co všechno máme, a nebrat nic z toho jako samozřejmost.

Na film Křídla vánoc vás zve brněnské kino Lucerna.

Křídla Vánoc
Drama / Komedie
Česko, 2013, 110 min
Režie: Karin Babinská
Scénář: Karin Babinská
Hrají: Richard Krajčo, Vica Kerekes, Jakub Prachař, David Novotný, Vanda Hybnerová, Lenka Vlasáková, Viktor Preiss, Vilma Cibulková, Zdena Hadrbolcová, Stanislav Zindulka, Milena Steinmasslová, Zdeněk Bařinka, Radovan Masár, Magda Reifová, Martina Válková, Tomáš Juřička, Maria Pavlovová

Hodnocení: 7/10